پلیمر و فیلم های پلیمری مورد استفاده در صنعت چاپ و بسته بندی

 

 

پلیمر و فیلم های پلیمری مورد استفاده در صنعت چاپ و بسته بندی یا بزرگ مولکول یا بسپار، مولکول های بسیار بزرگی است که از اتصال چند صد مونومر به یکدیگر و تشکیل زنجیره ای بلند شکل می گیرد.

لفاف های بسته بندی محصولات پلیمری کلمه polymer  ریشه یونانی دارد و از کلمه “پلی” به معنای چند و “مر” به معنی بخش یا قسمت تشکیل شده است.

فرآیند به هم پیوند خوردن مونومرها ، حاصل واکنش های شیمیایی بین مونومر ها میباشد که این فرآیند را پلیمریزاسیون مینامند.

فیلم های پلیمری به عنوان مواد نازک پیوسته معمولاً تا ضخامت 200 میکرومتر (0.008 اینچ) تعریف می شوند.

به مواد پلاستیکی ضخیم تر از آن ورق یا شیت نیز می گویند. فیلم های پلیمری را می توان از رزین های مختلفی تولید کرد که هر کدام دارای خواص فیزیکی و مکانیکی منحصر به فرد خود هستند که برای کاربردهای مختلف مناسب هستند.

با توجه خواص برتری مانند استحکام کششی بالا، انعطاف پذیری، شفافیت و مقاومت شیمیایی، فیلم های پلیمری در بسیاری از کاربردهای نهایی ضروری شده اند و صنعت فیلم‌های پلیمری در مقیاس جهانی در سال‌های اخیر به دلیل افزایش تقاضا در بخش‌های مختلف ، رشد قابل‌توجهی را داشته است.

پلیمر و فیلم های پلیمری مورد استفاده در صنعت چاپ و بسته بندی محبوبیت و استقبال از  فیلم های پلیمری را می توان به توانایی آنها در بهبود عملکرد محصول ، افزایش عمر مفید و کاهش اثرات زیست محیطی و در نهایت صرفه ی اقتصادی نسبت داد.

پیش بینی می شود ارزش بازار فیلم های پلیمری در سال های 2021 تا 2030 به 224.88 میلیارد دلار برسد.

جهت تولید فیلم با توجه به خواص فیزیکی و مکانیکی پلیمر و نیازهای تعریف شده در محصول نهایی، پلیمر مناسب جهت تولید انتخاب میگردد.

در گروه فیلم های پلیمری رایج میتوان به پلی اتیلن (PE) ، پلی پروپیلن (PP) ، پلی استایرن (PS) ، پلی اتیلن ترفتالات (PET) ، پلی آمید (PA) ، اتیلن وینیل استات (EVA) ، پلی وینیل کلراید (PVC) اشاره کرد که در بین فیلم های مذکور پلی الفین ها (پلی اتیلن و پلی پروپیلن) بیشترین مصرف را دارا هستند.

در مطلب بعدی مقایسه سرانه مصرف فیلم های پلیمری و خصوصیات فیزیکی و مکانیکی آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

مراجع:

Handbook of Plastic Films

Brainy Insights

wikipedia

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.